fredag 20 september 2013

Valmöjligheter och Papperskrig

När man som kvinna ska i militären, så går man till väga lite annorlunda än männen, har jag fått lära mig. Nu t.ex. då jag kommer skicka in mina papper, så ska allt vara inne senast 1.3, och då kan jag rycka in tidigast i juli samma år (dvs. kontingent II/14), eller sen i nåndera av nästa års kontingenter. Allt som allt ska följande papper med:
  • Ansökan om frivillig militärtjänst
  • Frågeformulär för tjänstgöring och undersökning av hälsotillstånd
  • Blankett för hälsoundersökning
  • Kopia av senaste hälsoundersökning
Frågeformuläret fyller man i själv, blanketten ska fyllas i av en läkare. Om man ska söka till nån specialtrupp, ska man ännu till skicka med ansökan till specialtruppen, men i såfall ska ansökan vara inne senast 31.1. Och om det nu hjälper nån så hittar man alla blanketter här.

Bild från Puolustusvoimat.fi.

I mitt fall gäller det alltså nu inkommande vårvinter, och jag har en hel del frågetecken att räta ut före det. Vill jag rycka in så snabbt som möjligt, eller borde jag vänta tills kandidaten är avklarad? Vill jag ta den självklara vägen och åka till Dragsvik, eller vill jag ta en utmaning för språkörat, och söka till ett finskt förband? Vad med vapenslag, vad är jag intresserad av och vad är jag bra på och vad vill jag inte göra? Och vad klarar jag av fysiskt? Entäs specialtrupper, borde jag överväga nån av dem?

Öh. Det blev så mycket info dedär första veckorna att jag nästan tappade sugen. För stunden står det på mina ännu oprintade papper att jag kommer söka in till första bästa kontingent, till Riihimäkis specialtrupp i elektronisk krigsföring. Sedan har jag lagt MilPol och Eldledning i Drakan som övriga alternativ. Men det är på inget vis fastspikat...
För stunden är jag bara så taggad att jag skulle vilja fara NU, men det vore säkert smart att laga klart kanden först, för att inte tala om att man sku hinna skaffa lite muskelkondition under ett extra år. Samtidigt blir jag ju bara äldre... Och ELSO (elektronisk krigsföring) lockar för att det handlar om främmande språk och matematik, och sånt är jag helt hyfsad på, samt intresserad av. Och jag skulle jättegärna lära mig bättre finska, men å andra sidan är militären helt säkert helt tillräckligt fittig utan att man sku göra den på ett språk man inte behärskar riktigt...

Men nåja. Jag hinner i alla fall fundera än. Och träna. Och ångra mig. Och våren kommer ju nog, oavsett om jag tar ett beslut eller inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar