torsdag 24 april 2014

Rapport om uppbådet

PHEW säger jag!

Det gick helt okej. Det gick snabbt! Och rätt lepot. Och relativt smärtfritt också 8)
Jag var på plats kring 10 före 9, och var väl bland den sista fjärdedelen av tjejer som dök upp. Bara tjejer var vi annars. In på regionalbyrån och vidare enligt instruktioner av de två soldattjejer som visade vägen. In i ett litet auditorium som liknande ett bombskydd, och så fick vi en del grundläggande information. Ungefär 10 minuter in fick vi 9 svenskspråkiga få till ett annat rum, och så kom det mera info, mest sånt som jag nog visste från förr, men man fick också möjlighet att fråga och sådär.
Så fyllde vi i ett papper med grundläggande info, typ adress, namn, ålder, små frågor. Efter det var det en 10-15 minuters paus där vi kunde ställa frågor av de två kvinnliga rekryterna, och om vi ville, pröva på stridsbälte och ryggsäck. Jag prövade bägge två, och även om ryggsäcken ju nog var tung så satt den ju nog jäkligt bekvämt åtminstone. Även om jag fick hjälp med att hiva den rätt, för det var lite trångt ;P Men helt bra info nog, om praktiska saker som mens och mat och träning och sånt.

Sedan var det att hastigt försöka få plats i kön långt fram, för då skulle vi till läkargranskning och uppbådsnämnd. Först läkargranskning, där det enda läkaren frågade i princip var ifall jag kom ihåg vad jag har för styrka på glasögonen, och jag svarade ärligt att jag inte minns (för exakta minns jag inte), och så var det bra så. En anmäkrning om att jag är närsynt bara, och så vidare ut för att köa pånytt. Stod en del och pratade med en trevlig tjej från Närpes (kanske?) som först fått A-papper, sedan E och slutligen stannade på B, som skulle söka till samma kontingent som mig. Hoppas lite på att hon ska komma in då, för hon verkade trevlig! Vi var annars ovanligt många svenskspråkiga, tydligen, för vanligtvis brukar det vara 3-5 pers och nu var vi alltså 9. Jännä. Där var t.o.m. en tjej jag kände vid namn, även om vi nu inte precis känner varandra. Men, hon kommer antagligen inte åka in om hon inte slipper nu till sommaren, så chansen är väl rätt liten att vi kommer tjänstgöra tillsammans.

Helt intressant att se hurdant folk där ändå var. Många med sidecut, många som gärna frågade och gärna började prata med en. Sådär, lite atypiskt finskt ;) Vid uppbådsnämnden kollade de sedan igenom ens papper och frågade vart och när man ville (man skulle ge två alternativ), varför man sökte, och kollade ens tjänstgöringsklass. Jag har hittills fått A-klass i allt trots synen, så jag är himla nöjd :) Klämde nu ur mig svar i de flesta frågorna, och tog lite på näsan av att de tyckte jag började vara i det äldre laget, men det stämmer nu sen igen också. Jag lade nu Dragsvik 215 som första alternativ, och Björneborg 215 som andra, eftersom jag inte slapp till ELSO. Majoren (?) frågade också ifall jag ville öva finskan, och jag sa att jo, det var nog en orsak till att jag sökt till ELSO.

Och sen var det färdigt :) Senast 16.5 får vi veta vart vi hamnar när, och med mig hem har jag nu "Beväringsinfo 2014", som jag iofsig redan läst igenom typ 4 gånger på nätet ;)

Så jaa-a! 20 dagars väntande kvar, sedan vet jag! Hoppas att de nu ens vill ha mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar