tisdag 11 mars 2014

Paska. Samt lite prat om Dragsvik.

Fick just besked från min kör om att jag borde vara påväg till Tartu torsdagen 24.4, då mitt urvalstillfälle alltså äger rum. Ringde resolut till Österbottens regionalbyrå och kollade ifall det finns någå andra dagar som man kan få komma och visa upp sig, men 24:e och 25:e är tydligen enda alternativet, och jag är antingen till sjöss eller i Estland då redan. Paska juttu, eftersom jag redan betalt en hundring för biljetten. Men det var nu int någå mer, o kanske jag får den sålt vidare eller nåt. Vi ska nu se.

Jag har också beslutat mig för att eftersom jag ändå inte kom in till ELSO så kommer jag meddela att jag vill ha Dragsvik på första plats. Delvis för att det nämns överallt att alla svenskspråkiga SKA tjänstgöra där. T.ex från PV:s hemsidor;
"Samtliga svenskspråkiga tjänstgör vid Nylands Brigad. Det är räntav din plikt och rättighet, att få tjänstgöra på ditt eget modersmål. Vissa undantagsfall kan diskuteras efter uppbådet."
Nåja, nog är det ju egentligen helt vettigt tänkt.
...Ja, och sen delvis för att jag tror att jag helt klart har bättre förutsättningar att komma till underofficersskolan och kanske t.o.m. reservofficersskolan (som ju e på finska) ifall jag får tjänstgöra på mitt modersmål. Man gör bättre ifrån sig då man kan uttrycka sig korrekt.

Så att jaa-a. 6 veckor kvar tills urvalstillfället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar