onsdag 20 augusti 2014

- 100 dagar

Idag har det gått exakt hundra morgnar sedan jag fick min inryckningsorder. 320 morgnar kvar. Fatta att det känns som om det var igår jag stod i hissen och hoppade av nervositet med SA:s kuvert i en skakande högerhand, och att det redan gått hundra morgnar. Knäppa tanke. Det kommer gå så förbannat fort, denhär väntetiden, att jag ju inte själv kommer inse det...

Idag fick en vän som tjänstgör i Dragsvik reda på vart hen hamnar efter g-perioden, och det blev tydligen skolans man av hen, precis som vi väl funderat på hemmaplan. En annan bekant tyckte "Gör allt du kan för att komma in på RUK. Det är värt det.", så det bekräftar ju mina egna planer och tankar. Inte för att jag nu gör upp planer i förväg, det är så lätt att bestämma sig för "Jo, nog ska jag..!" långt före man inser hur tungt det i verkligheten är.


Sedan on a different note så börjar helgens "Intti tutuksi naisille" närma sig. Om tre dygn ränner jag omkring i skogarna i sydöstra Finland och svettas och blir språkförbistrad. Vi ska hoppas det går vägen, jag är helt tillräckligt nervös över alla små faktorer var för sig. Ska börja ta och plocka fram allt jag borde ha med mig idag. Iiiihk.

8 kommentarer:

  1. Kul att du skall rycka in i militären. Var själv där 2/11 och det är nog mitt bästa år på manna minne. Mycket nya bekantskaper och vänner för livet och upplevelser som man aldrig glömmer. Som tjej i militären upplevde jag aldrig att jag skulle ha blivit fel behandlad eller fått några konstiga påhopp. Man bör bara ha ett starkt huvud och kunna skaka av sig skit och inte bli berörd. Tjänstgjorde själv som båtchaufför med 22 andra män så lite ensamt som enda kvinna men jag togs emot väldigt väl i gruppen och kände mig aldrig utanför.

    Inte var alla dagar lätta, skilt det första halvåret var lite jobbigt för min del men det berodde nog på privata saker på hemmaplan. Men sista halvåret var riktigt bra och jag trivdes som fisken i vattnet och ville nästan inte komma hem på hemförlovningsdagen.

    SvaraRadera
  2. Sidu bara, är du kanske t.o.m. den Sara som man kunde följa med i Drakan? :) Tack för dina tankar!

    SvaraRadera
  3. Haha jo det är det nog :)

    SvaraRadera
  4. "Intti tutuksi naisille"
    Är det jämlikt? och du vet väl om att Drakan är mer eller mindre bullshit, en förskönad bild?

    SvaraRadera
  5. Du får gärna utveckla din första fråga, för jag förstår den inte riktigt. Om det är kursen du menar så är den knappast jämlik könsmässigt, eftersom den är helt och hållet ämnad för kvinnor.
    Och ja, det vet jag.

    SvaraRadera
  6. Jo jag måste hålla med anonym om att Drakan verkligen var en förskönad bild. Det är nog inte så där i verkligheten. Aldrig att man i serien skulle ha sett hur en skappare kan stå och skälla o.s.v...

    SvaraRadera
  7. Jo, det var kursen jag frågade om. Liksom varför fick inte vi en sån när vi ryckte in? Jag skulle ha behövt en sån kurs! Förstås, inte är armén jämlik på vääldigt många punkter.

    Jag minns i "Drakan" att ingen gråter. Liksom det finns ingen scen där en kille sitter i skogen och gråter och säger "Jag vill inte vara här." Det finns inte heller en bild där en undersergeant skriker i ansiktet på en pojke att han är en "satans idiot" och att "int fittan kan han tro att hans jävla pinkka kan vikas på detdär sättet, jumalauta!!" och att "det och det ser för FITTIGT ut!" och "Vem i fittan är det som runkar!!!???"

    SvaraRadera
  8. Nå inte "fick" jag på nåt vis den här kursen heller, jag tog själv reda på att den fanns, fixade transport och betalade 60 € för den. Men absolut tycker jag det vore en helt bra grej ifall det kunde ordnas för vem som helst! Som jag sett finns det sådana specifikt för kvinnor och för personer med utvecklingsstörning. Jag antar att tanken är att de som inte själva har möjlighet att genomföra armén (de flesta av kvinnorna under helgen var över 30) ska få uppleva nån typ av armémeininki, inte är det bara för de som faktiskt kommer göra militärtjänst.

    Jonej naturligtvis är det "Romantisk militär" som avbildas i TV, nåt annat förväntade jag mig iaf inte.

    SvaraRadera