söndag 18 maj 2014

Utgångsläge

Livsdistraktion #1 just nu: TRÄNING!

Så kom jag mig för att officiellt kolla upp var jag ligger enligt militärens konditionstest. Det som testas, förutom Cooper, är armhävningar, jämfotahopp och situps.

Jag började med jämfotahopp, något jag inte pysslat med sedan konditionstestet i högstadiet. Jag sög i jämfotahopp redan då :P För dem som kanske inte är bekanta med fenomenet så ska man alltså hoppa framåt så långt man kan jämfota, utan sats, genom att böja på knäna, med armarna sträckta bakåt, och sedan svinga armarna uppåt och framåt medan man skjuter ifrån och hoppar så långt man kommer. Eftersom jag visste att jag inte skulle komma så långt så hoppade jag i mitt vardagsrum, och använde mig av ett måttband för sömnad, samt eltejp för startstrecket ;) Det bästa hoppet av tre räknas, och mina hopp blev 118,5 cm, 127 cm och 122 cm. Med ett bästa hopp på 127 hamnade jag på gränsen mellan 'heikko' och 'välttävä', vilket ändå var bättre än jag väntat mig. Rum för förbättring, utan vidare.

Vidare till situps. Så många man får gjorda under en minuts tid. I höstas stannade jag tydligen på 30 jämnt, så jag var förvånad över att jag idag var uppe i hela 41 stycken..! Sen igen har jag ju nog tränat betydligt mer aktivt gernerellt det senaste halvåret, än halvåret före hösten. Kan bero på att telefonen kanske var lite sen med alarmet efter en minut också. Oavsett, med ett resultat på 41 ligger jag vackert inom den övre gränsen av 'kiitettävä'-zonen. Whee!

Och sen armhävningarna... Nå, jag vet ärligt talat inte hur/om jag ska räkna, för jag har som sagt nog inte gjort en enda godkänd armhävning i mitt liv, to this day. På en minut kom jag nu upp i 7 stycken mycket bristfälliga armhävningar där jag svankade som en katt i uppåtrörelsen, och helt och hållet låg på golvet efter att ha sänkt ner överkroppen. Som det visade sig är 6 det absolut lägsta värdet som överhuvudtaget är med på listan i min kategori... :P Så, jag är mycket nöjd med att ens finnas med i schemat. Jag tror seriöst jag borde kolla upp min teknik med nån bekant som tränar på allvar, så jag får reda på var mitt problem ligger.

Så för stunden är mitt totala resultat (ergometritestet saknas, men det vet jag inte ens vad det är):
Heikko/välttävä (hopp)
Kiitettävä (situps)
Heikko (armhävningar)
Hyvä. (cooper)
...med andra ord mycket varierade resultat, men genomsnittligt sett helt okej. 1,94 poäng av möjliga 5, i genomsnitt.


Eftersom det är bra att ha något konkret att sikta på tänkte jag sätta upp lite halvseriösa mål för den här sommaren :) Före slutet av sommaren skulle jag hemskt gärna vilja ligga på följande nivå:
Jämfotahopp: 1,40 meter. 13 cm ska jag väl kunna förbättra mig med på en sommar, med tanke på att mycket säkert är teknik? Då skulle jag hamna inom gränsen för tyydyttävä.
Situps: 42 stycken. Det är en ökning med 1, och det ska väl vara möjligt? :P Här är jag mest osäker på huruvida mitt nuvarande testresultat är riktigt, så jag siktar på en blygsam förbättring, som skulle sätta mig inom erinoimainen-kategorin :)
Armhävningar: Nå, huvudmålet är väl att få EN ordentlig gjord, och sedan arbeta sig uppåt från botten. Men ifall siffran skulle kravla uppåt från nuvarande "halvdåliga 7" till "halvdåliga 9" så skulle det fortfarande vara i heikko-gruppen, men ändå i en ny ruta :P Allting är hemåt, helt enkelt.
Cooper: Jaa-a, hur mycket vågar man hoppas att man ska kunna utvecklas över en sommar? Jag vore egentligen ganska nöjd ifall jag stannade på nuvarande nivån, eller då eventuellt kunde öka med försiktiga 50 meter? Långtida målet är 2700/kiitettävä före inryckning, men 2550 efter sommaren vore lite fint :)
Isåfall skulle poängantalet ligga på 2,3 i genomsnitt (av 5).


Less talk, more work. Jag ska ut å spring ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar