onsdag 10 juni 2015

ATU-funderingar och allmänt tjafs

Tiden den bara går, och nerverna spritter mer och mer. Jag har börjat plocka de grejer jag vet att jag inte vill hinna tappa bort inom en månad i en skild väska, så på ett vis kan man väl säga att jag redan börjat packa. Där ligger nu mina glasögonrecept, PAM:en, och... inte så mycket mer. Än. Jo, beväringsinfo-häftena.

Jag satt förresten och kikade igenom nämnda häfte för x:e gången här idag, och än en gång fastnade jag för ATU-utbildningen. Det verkar så sjukt intressant, men jag vet inte om fysiken riktigt räcker till, iom. att jag har glasögon, och därtill inte direkt är den starkaste... kniven i lådan... Jag kollade riktigt upp saken på aamukampa, och tydligen är det iaf inte så dumt att kvinnor inte skulle slippa dit. Lagom höga fysiska krav, jo, men månne man nu inte hinner få lite bättre kondis under det första halvåren inne? Det gäller alltså en internationell utbildning på 10 veckor som går på flera språk, och har en massa extra intressant. Nå, får se!

Hade ett bra snack med en vän häromveckan också, där jag inte för sista gången fick frågan varför jag vill göra militärtjänst. Jag funderade lite extra, och gav sedan de många svar jag brukar ge: Skaffa lite skinn på näsan, få skjuta upp vuxenheten ett år, hitta egna gränserna, uppleva något helt annat... Men sen igår tror jag att jag kom på kärnan i det hela: Jag vill inte missa något här i livet. I gymnasiet läste jag 5 språk, lång matte och psykologi, och då harmade jag mig ändå över att jag inte hade tid eller ork nog att läsa fysik, kemi eller hälsokunskap. Nu på universitetet har jag hunnit samla på mig studiepoäng värt 4 års studier på 3 år, för att jag i princip har 5 biämnen. Det finns så mycket intressant här i världen! Och jag vill inte missa något - åtminstone inte chansen att få pröva på det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar