måndag 20 juli 2015

Intryck efter två veckor

Jepp, jag överbloggar i brist på annat att göra. Herr pojkvän har åkt hem till Jeppo och jag har ännu 2 ½ timme tid att döda före bussen startar. Eftersom jag inte hunnit skriva något övergripligt inlägg kring vad jag riktigt sysslat med de senaste två veckorna kan jag lika gärna göra det nu!

Vår dagsrutin:
  • 0600 Pionjärkompaniet väckning! Alla stiger upp, byter till tjänstekläder, bäddar sängar. Sedan får vi tidskrav till städningen, och städar. Efter det har vi oftast en liten stund på oss att typ borsta tänder och fixa sånt före frukosten
  • 0720 Frukost! Hittills har det varit nån gröt med tillbehör samt bröd, och kaffe om man hinner med sånt.
  • Morgonens program varierar enligt dag - två gånger har vi varit till skjutbanan, nån gång är det lektioner om något (orientering, medborgaransvar, hälsningar...), sen har vi haft läkarbesök och sånt också.
  • 12.15 ungefär vankas det lunch. Till lunchen får vi nästan alltid efterrätt, vilket känns jättelyxigt! Numera, då man börjat lära känna åtminstone pojkarna i den egna plutonen, är måltiderna lite mera sociala också.
  • Eftermiddagen varierar på samma vis som förmiddagen. Vi har bl.a. sprungit coopertest, haft framryckningsövningar, bytt utrustning, haft egenvård och vapenvård, och lästjänst. 
  • Stugorna städas pånytt före middagen, dvs. kring eller före 17.00. Den rutinen flyter rätt bra nu, den skulle dock flyta än bättre om bara enhetens pojkar skulle lära sig att Inte sätta smutsiga städtrasor i högen med rena...
  • 17.15 (ish?) middag. Jag äter för övrigt som en häst hela tiden, jag är inte alls van vid att äta såhär mycket, men ändå är jag oftast vrålhungrig vid nästa måltid, så jag verkar ju inte äta för mycket i alla fall?
  • Kvällsfritid påbörjas oftast där kring 19, jag tror det kommer börja bli tidigare så småningom, men vi har haft ganska hektiskt schema hittills. På kvällsfritiden degar vi oftast i egna stugan, ringer vänner o andra kära, duschar, pratar skit, och går eventuellt till soldathemmet för att dricka kaffe, äta munk och köpa godis :) Om man vill får man också gå på frivillig kvällsbit, och det är oftast rätt god mat, så jag har hittills gått de flesta gånger. Mera om maten nån annan gång!
  • 21.30 Styrkegranskning, dvs. anmälan om hur många som är på plats.
  • 22.00 Tystnad påbörjas. Med andra ord ska det vara tyst mellan 22 och 23, och jag har hittills alltid somnat under den tysta timmen.
Förutom de fasta rutinerna har vi då alltså varit på läkarbesök (Yay, jag har fortfarande a-papper och SA betalar alla mina mediciner och mina tjänsteglasögon!) och optikerbesök, bytt kläder så att man har kläder som passar någorlunda, haft SSS-granskning två gånger, lärt oss att hälsa inomhus och utomhus och därmed fått börja gå själva på kvällsfritid, haft skjutövningar två gånger (Hittills är jag nöjd, 77 p/100 p den gång det mätts), sprungit coopertest (Helt nöjd där med, strax under 2500), sprungit första dp-länken, marscherat lite med vapen och stridsväst (varmt!), tetsat mig blå om knäna, genomfört IQ-test, blankat mina skaftkängor x antal gånger, åkt fram och tillbaka till Syndalen med rasi/masi (jag vet inte vilka fordon som är vilka...) och... ja, nå, väntat en massa.

Nu inkommande vecka lär enligt schemat vara lite lättare; vi har mer teori än fysisk fostran, även om det står muskelkonditionstest på schemat imorgon. Det ryktas också på mulliradion att aspiranterna kommer den här veckan, och vi får den enda kvinnliga aspiranten till vår stuga, så åtminstone undertecknad är lite spretig i kanterna inför det. Men vi får se hur det går, en dag i taget!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar